Kuchnia Zdrowie

Zdrowie ukryte w liściach szpinaku

Szpinak to niezwykłe warzywo, niestety nie do końca lubiane przez najmłodszych. Pokutuje tu przekonanie, że szpinak to mało atrakcyjna zarówno pod względem smaku, jak i wyglądu zielona papka. Tymczasem odpowiednio przyrządzony smakuje wyśmienicie. Jego ogromnym atutem jest bogactwo ukrytych w nim, mających prozdrowotne działanie związków. Znajdują się wśród nich antyoksydanty, kwas foliowy oraz cenne dla organizmu mikroelementy.

Szpinak przywędrował do Europy ze środkowo-zachodniej Azji. Około XIX wieku przyrządzano z niego lecznicze wino. Dziś jest w kuchni powszechnie wykorzystywany i ceniony z uwagi na zawartość wielu cennych składników odżywczych, witamin i minerałów. To bogactwo ważnych składników sprawia, że szpinak pojawia się w kuchni każdej, dbającej o zdrowie swoje i swojej rodziny gospodyni, a także najlepszych restauracjach.

Szpinak i cenne składniki

Szpinak jest bogatym źródłem wielu witamin i mikroelementów. Kryje w sobie między innymi: fosfor, żelazo, jod, potas, wapń, sód, magnez i mangan. Znajdziecie w nim również witaminy: C, E, K, B1, B2 i B6. Szpinak cechuje się też bogactwem innych cennych składników, m.in. antyoksydantów (luteina, neoksantyna oraz kwercetyna), kwasów omega-3 oraz fitozwiązków.

Dlaczego warto jeść szpinak?

Włączenie szpinaku do diety pomaga utrzymać organizm w zdrowiu. Występująca w jego liściach wysoka zawartość witaminy C powoduje zwiększenie przyswajalności żelaza aż o 20%. Luteina oraz zeaksantyna chronią wzrok zapobiegając ślepocie, zaćmie i degeneracji plamki żółtej. Witamina B obniża cholesterol, a potas ciśnienie krwi.

Na tym nie koniec dobroczynnych właściwości szpinaku. Warzywo to powinno być spożywane przez kobiety w ciąży z uwagi na dużą zawartość kwasu foliowego. Zawarte w nim przeciwutleniacze, w tym betakaroten są ważne w profilaktyce przeciwmiażdżycowej i przeciwnowotworowej.

Szpinak zalecany jest w stanach zapalnych przewodu pokarmowego, a także leczeniu otyłości i nadwagi (jest niskokaloryczny – zawiera zaledwie 16kcal/100 g). Pomaga też w zwyrodnieniu siatkówki. Doskonale wpływa na pamięć, zatrzymując rozwój choroby Alzheimera i Parkinsona.

A kto powinien ograniczyć ilość spożywanego szpinaku? Przede wszystkim osoby z reumatyzmem, artretyzmem oraz chorobami nerek, trzustki i wątroby.

Szpinak w duecie z jajkiem, fetą lub jogurtem

Kwas szczawiowy zawarty w liściach szpinaku znacząco zmniejsza jego wartości odżywcze. Co więcej, może też odwapniać organizm i przyczyniać się do powstawania kamicy szczawianowo-wapniowej. Zawarte w szpinaku szczawiany wiążą wapń, przez co utrudniają jego wykorzystanie przez organizm.

Aby uchronić organizm przed nadmierną utratą wapnia, należy łączyć szpinak z produktami, które zawierają go w dużych ilościach. Doskonale sprawdzi się tu jogurt naturalny, jajka oraz ser typu feta. Przepisów na potrawy będące kompozycją tych składników  jest bardzo wiele. Z pewnością więc każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie. Z kolei tych, którzy do szpinaku nie są przekonani, zachęcam do skosztowania ciasta Leśny Mech. Niejednego już zachwyciło smakiem i wyglądem.

Ocena