Zdrowie

Owoce w całości i w formie soku

Lepiej spożywać owoce w całości czy postawić na szklankę soku? Coraz częściej zadajemy sobie takie pytanie, gdy stajemy na wprost półek sklepowych i skrzynek z owocami różnych gatunków. Z jednej strony spożywanie całych owoców to konieczność jedynie ich obrania, ewentualnie porcjowania. Do wyciśnięcia soku potrzebujemy specjalnego urządzenia i czasu. Sok możemy również kupić, ale tu pojawią się wątpliwości odnośnie jego wartości. Którą opcję wybrać? Podpowiadamy, co z czym się je.

Sok z owoców wyciśnięty w domu

Soki przyrządzane w domu oferują nam najwięcej wartości, a do tego mamy pewność, co znajduje się w jednej szklance takiego napoju. Poza tym możemy mieszać ze sobą różne gatunki owoców, by uzyskać ulubioną kompozycję. Wyciśnięcie szklanki wartościowego soku tak naprawdę nie zajmuje dużo czasu. Najszybciej przyrządzimy go z pomocą sokowirówki, ale jej mechanizmy niestety powodują utratę cennych wartości. Jeśli liczymy na domowy sok owocowy, ale zachowujący najważniejsze enzymy, antyoksydanty i witaminy, wybierzmy urządzenie, jakim jest wyciskarka do owoców.

Owoce spożywane w całości

Zaleca się, by każdego dnia spożywać pięć porcji warzyw i owoców, z przewagą tych pierwszych. Jedną porcję owoców możemy wypić w postaci wcześniej wspomnianych soków bądź też zjeść je w całości. Więcej surowca, czyli również więcej pożądanych wartości zmieścimy w szklance soku. Trzeba mieć jednak na uwadze, że w owocach goszczą cukry proste. Niektóre gatunki są wysoce kaloryczne i nadmierne ich spożycie będzie się wiązać nie tylko z dostarczeniem witamin czy minerałów, ale niestety również cukrów podnoszących poziom insuliny we krwi.

To z tego względu w przypadku owoców, zachęca się nas nie tylko do picia soków, ale i spożywania ich w całości. Nie jesteśmy bowiem w stanie zjeść ponad kilograma jabłek, pomarańczy czy bananów, więc automatycznie chronimy się przed nadmiernym spożyciem cukrów.

Soki w kartonie i owoce w puszkach

Do wyboru mamy również soki owocowe w kartonach czy butelkach oraz owoce w puszkach. Co niektórzy z nas sięgną po owoce suszone. Wydawać by się mogło, że to oszczędność czasu, bo wystarczy kupić ulubiony produkt i przyjąć go w takiej formie, jaka najbardziej nam odpowiada. Ponadto można zakosztować w egzotycznych smakach, między innymi soków, których nie przyrządzimy samodzielnie w domu.

Niestety opcje zakupowe są w tym wypadku najmniej korzystne dla naszego organizmu. Nie dość, że przyjdzie nam sporo zapłacić za takie produkty, to ich wartość jest zdecydowanie mniejszą niż świeżych owoców w całości, jak i domowych soków. Do tego wszystko, co gości w puszkach i kartonach, a także opakowaniach z artykułami suszonymi, to kolejne porcje cukrów, a nawet tłuszczów (chociażby w przypadku smażonych chipsów bananowych).

Musimy wybierać rozsądnie, z umiarem i mając na uwadze, że owoce choć są zdrowe, to pozostają kalorycznymi. W naszym jadłospisie mogą zagościć zarówno całe owoce, jak i soki, ale te pierwsze niech będą świeżymi, a nie z puszki, soki zaś przyrządzanymi w domu, a nie kupnymi w kartonowych opakowaniach.

Ocena