Dziecko

Nauka pisania i czytania u dzieci

Jeśli dzieci dobrze opanują umiejętność pisania i czytania, nauka będzie przychodzić im łatwiej, a zadawane przez nauczycieli lekcje nie sprawiają trudności. Nauka pisania i czytania zwykle rozpoczyna dopiero w wieku szkolnym (zerówka), ale są i takie dzieci, które już wtedy mogą się pochwalić umiejętnością płynnego czytania, a niekiedy także pisania.

Kiedy najlepiej rozpocząć naukę pisania i czytania, by nie obciążać zanadto małego dziecka, a jednocześnie, by nauka dała pożądane efekty? Z pewnością  wcześniej niż w wieku szkolnym. Ogromne znaczenie ma tutaj podejście rodzica do indywidualnego nauczania dziecka, cierpliwość oraz umiejętność dostosowania tempa nauki do możliwości dziecka.

Nauka pisania i czytania – kiedy zacząć

Jak wskazują specjaliści naukę czytania można rozpocząć od samego niemowlęctwa. Jednak w tak wczesnym okresie powinna się one odbywać tylko i wyłącznie poprzez zabawę. Nie inaczej powinna wyglądać aż do 4 roku życia dziecka. Bardzo dobre efekty przynosi nauka już rocznych dzieci. Maluszki doskonale zapamiętują literki. Po krótkim czasie oswajania się z tą wiedzą potrafią prawidłowo je wskazać i nazwać. W wieku od 2 – 5 lat umysł dziecka jest najbardziej chłonnych. Samo dziecko nie odbiera tego jako nauki, ale jak dobrą zabawę. Co istotne, do takiej nauki wcale nie są potrzebne specjalne przybory, czy zabawki. Oczywiście można się w nie zaopatrzyć, lecz zdecydowanie lepiej, jeśli ta nauka będzie niejako przy okazji różnych czynności wykonywanych przez rodzica i dziecko. W moim przypadku maluszek sam zainteresował się pisaniem i czytaniem. Przy okazji sporządzania listy zakupów wdrapywał się na kolana i domagał, by pisać mu literki. Po kilku dniach okazało się, że samodzielnie potrafił rozpoznać i nazwać niektóre z nich. O tym, że dziecko rozpoznaje literki, dowiedzieliśmy się podczas spaceru, kiedy wskazywał napisy zamieszczone na tablicach reklamowych i nazywał litery, które zdążył już poznać. Co ciekawe, dziecko dostrzegało analogię do literek w różnych kształtach, np. prosty patyk leżący na ulicy, to literka I.

Rozpoczynając naukę czytania tak wcześnie, należy pamiętać o tym, że:

  • nauka zawsze musi być tylko i wyłącznie zabawą -na regularne lekcje przyjdzie jeszcze czas,
  • małego dziecka nie wolno zmuszać do nauki – jeśli dziecko nie wykazuje zainteresowania czytaniem, oznacza to, że dla niego jest po prostu jeszcze za wcześnie.

Wcześniej, znaczy lepiej

Argumenty, które przemawiają za rozpoczęciem nauki czytania, zanim jeszcze dziecko pójdzie do szkoły wskazują, że  to właśnie w wieku przedszkolnym dziecko ma najbardziej chłonny umysł i nauka przychodzi mu wtedy znacznie łatwiej niż sześcio lub siedmiolatkowi. Rodzicom, którzy chcieliby jak najlepiej wykorzystać potencjał dziecka, zaleca się zatem rozpoczęcie nauki w wieku 3 – 5 lat. W tym czasie należy dostosować rytm nauki do chęci i możliwości dziecka.

Popularną metodą nauki małych dzieci jest ta opracowana przez Glena Dommana. Opiera się ona na założeniu, że maluszki w pierwszych latach swego życia mają nieograniczoną zdolność uczenia się nowych rzeczy. Co więcej, same, zdobywanie wiedzy nie jest postrzegane przez nie jako nauka, ale raczej jako zabawa. Świadczy o tym między innymi fakt, że często same domagają się podejmowania ze strony rodziców czynności, które sprzyjają nauce, a zdobywanie nowych umiejętności sprawia im ogromną radość. Rodziców zainteresowanych takim tematem jak nauka pisania i czytania odsyłam do publikacji Glena Dommana, który w swojej książce wskazuje, że naukę czytania można rozpocząć już u noworodków i szczegółowo wyjaśnia, jak powinna ona przebiegać.

Ocena